کشیدن دندان

کلینیک دندانپزشکی آپادانا

کشیدن دندان به فرآیند خارج کردن دندان از استخوان فک و حفره دندان گفته می‌شود. در صورتی که دندان در اثر ضربه و جراحت شدیدا ترک خورده یا شکسته باشد و یا در اثر پوسیدگی عمیق از بین رفته باشد، اگر نتوان آن را با کمک مواد پر کننده دندان ، روکش و یا ترمیم‌ های دیگر درمان نمود دندانپزشک توصیه می کند که دندان را باید کشید.

دندانپزشکی در ولیعصر
  • دلایل کشیدن دندان

• گاهی اوقات دندان‌های شیری به موقع نمی‌ افتند.که همین امر باعث می شود فضای کافی برای بیرون زدن دندان‌های دائمی وجود نداشته باشد بنابراین این دندان‌های شیری باید کشیده شوند.
  • برخی افراد دندان اضافی در می‌آورند که مسیر بیرون زدن دندان‌های دیگر را مسدود کرده و یا فضای لازم برای رشد آنها را اشغال می‌کند. در چنین شرایطی باید دندان اضافی کشیده شود.
  • افرادی که می‌خواهند با درمان ارتودنسی دندان دندان‌ های خود را صاف و مرتب کنند، ممکن است برای صاف و هم راستا شدن دندان‌ ها نیاز به فضای بیشتری در فک داشته باشند و برای این امر باید یک یا چند دندان کشیده شود.
  • افرادی که در ناحیه سر و گردن تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرند باید دندان‌ های میدان تشعشع را بکشند.

مراقبت های توصیه شده کلینیک دندانپزشکی آپادانا بعد از کشیدن دندان :

• در چند روز اول پس از کشیدن دندان خود، سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که راحت جویده می شوند مانند پاستا، پوره سیب زمینی، فرنی یا سوپ.

• برای جلوگیری از ایجاد جراحت در دهان خود سعی کنید با طرف دیگر دهانتان غذا بخورید.

• 24 ساعت پس از کشیدن دندان خود، دهان خود را با آب نمک شستشو دهید و پس از صرف غذا حدود یک هفته این کار را تکرار کنید.

نکته : بعد از انجام درمان زمانی که اثر داروی بی حسی از بین می رود شما ممکن است احساس درد و  ناراحتی کنید. بزاق دهان شما ممکن است به علت خونریزی در دهان، در یکی دو روز بعد به رنگ صورتی درآید. بزاق دهان خود را بیرون نریزید چون این کار می تواند باعث خونریزی بیشتر شود.

بعد از کشیدن دندان در صورت وجود درد زیاد چه کاری انجام دهیم ؟

• اگر بعد از گذشت ساعاتی درد زیادی داشتید، داروهای ضد دردی غیر از آسپرین مصرف کنید.

• مصرف غذاهای سرد مانند ماست و بستنی نیز می تواند اندکی درد شما را تسکین دهد.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.